Helft van de winkel op beleving gericht in 2025
Naar verwachting zal in 2025 de helft van de winkel aan beleving worden gewijd. Dat blijkt uit het How To Shop-onderzoek van winkelvastgoedpartij Unibail-Rodamco-Westfield. Nederlandse consumenten vinden nu al dat een derde van de vierkante meters aan beleving besteed moet worden.
Voor grote winkels als IKEA betekent 50% van het winkeloppervlak heel wat vierkante meters. Toch deinst Mirjam Stox, country retail solutions manager bij IKEA, er niet voor terug. “Ik geloof dat we serieus aan de slag moeten met beleving. Nu kun je tot acht jaar terecht in Smålland, maar voor de oudere kinderen bieden we eigenlijk niets...”, aldus Stox.
Beleving moet volgens de ondervraagden terugkomen in de winkel als een creatieve ervaring, meditatie of iets cultureels als theater. Bovendien wil een derde van de ondervraagden inspirerende winkels, die een creatiever gebruik van producten stimuleren. En 39 procent zegt in de toekomst persoonlijke hulp te willen krijgen bij het uitzoeken van het perfecte product voor zichzelf.
Uit het onderzoek blijkt verder dat de overgrote meerderheid geniet van fysiek winkelen en tachtig procent graag vrij wil kunnen rondkijken door verschillende collecties. Twee derde van de ondervraagden geeft aan dat winkels aangepast worden aan lokale tradities en gewoonten. De helft zegt een voorkeur te hebben voor lokale merken boven niet-lokale merken.
Tot slot geeft een derde van de ondervraagden aan interesse te hebben in een persoonlijker aanbod, vooral als het gaat om gezondheidsoplossingen. Als dat betekent dat daarvoor DNA afgestaan moet worden, stemt een derde daarmee in.
Unibail-Rodamco-Westfield bouwt aan de Mall of the Netherlands in Leidschendam. Ook heeft het winkelcentra in Almere, Zoetermeer en Amstelveen in beheer. Het How To Shop-onderzoek werd uitgevoerd onder duizend Nederlandse consumenten.
Retailtrends.nl. (2020, 01 13). 'Helft van de winkel op beleving gericht in 2025'. Opgehaald van https://retailtrends.nl/: https://retailtrends.nl/news/59083/helft-van-de-winkel-op-beleving-geri… & https://retailtrends.nl/item/59159/zo-komt-ikea-tot-een-juiste-winkelbe…
Wilt u ook alvast werken aan de beleving in uw winkel? Een kinderhoek zorgt ervoor dat u meer tijd en rust krijgt om klanten met kinderen persoonlijk te helpen bij het uitzoeken van het perfecte product.
Onze retail specialist helpt u graag verder.