This image shows the interior of a store
IKC Nieuws
Delen
Van verkoop naar verbinding in je organisatie

Inspiratie: de sleutel tot succes in 2020

De ene organisatie kan het hoofd niet boven water houden, terwijl de ander succes op succes boekt. Het verschil in de Retail is tegenwoordig groter dan ooit. Waarom? Sommige organisaties hebben ontdekt hoe belangrijk het is om je klanten te inspireren, anderen niet.  Puur op de verkoop van je producten focussen is niet meer de manier om je winkel te runnen. In dit artikel leggen we uit wat de belangrijkste focuspunten horen te zijn om inspirerend te zijn voor je klanten.

 

De wereld van Retail is continu in beweging. Grote organisaties worden gedwongen het speelveld te verlaten, terwijl kleinere retailconcepten in rap tempo de markt binnentreden. Online winkels en technologie hebben de markt ook significant veranderd in de afgelopen jaren. Wat vandaag de norm is, wordt morgen alweer overtroffen door nieuwe.

Inspiratie 

Inspiratie zorgt voor succes. Maar liefst 86% van de consumenten is bereid om meer te betalen voor een betere winkelervaring. Inspiratie geeft namelijk energie en stuurt als het ware het gedrag van klanten. De klanttevredenheid wordt verhoogt en de loyaliteit naar jouw organisatie wordt hoger. 

De term inspiratie bestaat voor de retail branche uit 5 verschillende pijlers. Allereerst heb je “aanbod en assortiment”. Wat een retailer te bieden heeft moet gelijk duidelijk zijn. Een ruime keuze, goede kwaliteit en een goede prijs-kwaliteit verhouding die belangrijk zijn voor klanten. Wanneer je hierin slaagt, weet de klant wat hij kan verwachten in jouw organisatie. Voorbeelden van succesvolle ondernemingen zijn Ikea en Hunkemoller. 

De winkelinrichting is ook een belangrijk aspect binnen de term inspiratie. Een winkel waarin een bepaald product gemakkelijk te vinden is, is belangrijk voor de klant. Ici paris XL en Bever blinken hier in uit. 

 

Een unieke ervaring is wat de klant verwacht. Keer op keer. Retailers die hierop inspelen behoren tot de meest inspirerende winkels van Nederland. Een goed voorbeeld is Rituals. In hun winkels creëeren zij een oase van rust, in de drukte van de binnenstad. Dit is wat zij willen dat de klant ervaart bij het gebruiken van hun product. 

Uiteraard hoort het contact met klanten ook bij de term inspiratie. Retailers die behulpzaam en klantgericht zijn, worden door consumenten gezien als inspirerend. Bol.com is een retailer die uitblinkt in dit onderdeel. Hun klantenservice is 24/7 te bereiken en ze bieden daarnaast bezorging binnen twee uur aan. 

Als laatste onderdeel van de term inspiratie is de identiteit van je organisatie aan de beurt. Openheid en eerlijkheid wordt steeds belangrijker. Waar je voor staat en hoe je innoveert ook. Verduurzaming is uiteraard ook een heel belangrijk onderdeel voor de identiteit van je onderneming. Meer en meer consumenten zijn zich bewust van duurzaamheid en maken duurzamere keuzes. 

Inspiratie per sector

De scores van de verschillende sectoren zijn in kaart gebracht door de bedrijven Synergie en Crossmarks. Op nummer 1 staan de drogisterijen, cosmetica- en parfumerie bedrijven.

Helemaal onderaan bevindt zich de supermarkt branche. Klanten ervaren supermarkten als de minst inspirerende sector. Waar zij op klantcontact en winkelinrichting wel goed scoren, doen zij het op het onderdeel winkelervaring beduidend minder goed. Ook bij andere branches zoals de mode sector en elektronica winkels valt winst te behalen. 

 

Conclusie 

De meest inspirerende retailers spelen een relevante rol in het leven van de consument. Wanneer een bedrijf zich puur en alleen focust op een lage prijs, scoren zij uitermate slecht op het gebied van inspiratie. De meest inspirerende retailers kijken voorbij de transactie. De formule van deze retailers bevat niet alleen het hebben van een van een aantrekkelijk aanbod, maar ook naar de wens van de klant. Deze retailers weten echte oplossingen te bieden voor de klant. 

Wilt u ook werken aan de inspiratiefactor van uw winkel? Een kinderhoek zorgt ervoor dat u meer tijd en rust krijgt om klanten met kinderen persoonlijk te helpen bij het uitzoeken van het perfecte product. Ontdek onze mogelijkheden.

Neem contact op!